Laureatką polskiej edycji konkursu dla młodych tłumaczy została Rozalia Wróblewska z IX Liceum Ogólnokształcącego im. Klementyny Hoffmanowej w Warszawie.

Sukces młodej adeptki sztuki przekładu pisemnego robi tym większe wrażenie, że – jak wyjaśnia Katarzyna Zúñiga, nauczycielka i opiekunka konkursu w warszawskim liceum – na co dzień Rozalia uczęszcza do klasy o profilu matematyczno-fizycznym.
Tegoroczna odsłona organizowanego przez Komisję Europejską siedemnastego konkursu tłumaczeniowego dla uczniów szkół średnich Juvenes Translatores obfituje w polskie akcenty w kilku innych jeszcze krajach Europy. I tak u naszych zachodnich sąsiadów tryumfował autor tłumaczenia w kombinacji polsko-niemieckiej, a teksty przełożone z języka Mickiewicza i Szymborskiej zdobyły wyróżnienia w Hiszpanii i Irlandii.
W tym roku swoje umiejętności językowe przetestowało 3 056 uczestników, którzy przetłumaczyli tekst między wybranymi przez siebie dwoma z 24 języków urzędowych UE. Spośród 552 dostępnych kombinacji językowych uczniowie z 701 szkół wybrali 155 kombinacji, w tym z języka rumuńskiego na szwedzki czy z czeskiego na duński. Dostępne są już wyniki.
Uczniom pogratulował komisarz do spraw budżetu i administracji Johannes Hahn: – Gratulacje dla 27 zwycięzców konkursu Juvenes Translatores w 2023 r., a także dla wszystkich 3 056 młodych tłumaczy, którzy wzięli udział – wszyscy zwyciężyliście! Lepsze zrozumienie kultur i punktów widzenia drugiej strony jest w dzisiejszych czasach ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej, biorąc pod uwagę wzrost liczby konfliktów i fałszywych informacji. Dzięki umiejętnościom językowym uczycie się znajdować sens i pomagać ludziom pokonywać podziały. Temat tegorocznej edycji konkursu to „zmiany wymagają odwagi”. Został on wybrany z myślą o zbliżających się wyborach europejskich. UE chce, by młodzi ludzie mieli silny głos w Europie, i mam nadzieję, że tego typu inicjatywy zachęcą ich do oddania głosu.
Uczniowie biorący udział w konkursie mieli okazję odkryć świat tłumaczeń. Uczniowie szkoły w Austrii powiedzieli:„Juvenes Translatores to nie tylko konkurs, ale też szansa, by poznać tłumaczenie. To doświadczenie, które pozwoliło nam zrozumieć, jak języki mogą się między sobą różnić, a jednak co do istoty łączyć nas wszystkich”.
Tłumacze z Komisji Europejskiej wybrali 27 zwycięzców, po jednym z każdego kraju UE, oraz 247 uczniów, którzy otrzymali specjalne wyróżnienia za swoje wybitne tłumaczenia. W grupie wyróżnionych znalazło się 11 uczniów z Polski, w tym kolega Rozalii z tej samej klasy o profilu matematyczno-fizycznym.
Ceremonia wręczenia nagród 27 zwycięzcom odbędzie się w Brukseli 21 marca 2024 r.
Dyrekcja Generalna ds. Tłumaczeń Pisemnych Komisji Europejskiej organizuje konkurs Juvenes Translatores (z łac. „młodzi tłumacze”) od 2007 r. Inicjatywa finansowana jest w ramach programu Erasmus+, a jej celem jest promowanie tłumaczenia i wielojęzyczności. Udział w konkursie stał się dla wielu uczestników i zwycięzców inspiracją przy wyborze kierunku studiów czy ścieżki zawodowej. Część z nich zdecydowała się na studia przygotowujące do zawodu tłumacza, a niektórzy trafili do departamentu tłumaczeń pisemnych Komisji Europejskiej jako stażyści lub pełnoetatowi tłumacze.
Kontekst
Celem konkursu Juvenes Translatores jest promowanie nauki języków obcych w szkołach oraz przybliżenie młodym ludziom zawodu tłumacza. W konkursie mogą startować 17-letni uczniowie szkół średnich. Odbywa się on w tym samym czasie we wszystkich wybranych szkołach w całej UE.
Wielojęzyczność, a zatem i tłumaczenia, to nieodłączny aspekt UE od czasu założenia Wspólnot Europejskich. Odzwierciedlono to w pierwszym akcie prawnym, przyjętym w 1958 r. (Rada EWG: rozporządzenie nr 1). Od tego czasu do UE przystąpiły nowe kraje, a liczba języków urzędowych wzrosła z 4 do 24.
Zwycięzcy konkursu Juvenes Translatores w roku szkolnym 2023–2024:
KRAJ | ZWYCIĘZCA | UCZESTNICY | ||
Imię i nazwisko, kombinacja językowa | Nazwa szkoły, miejscowość | Liczba szkół | Liczba uczniów | |
Belgia | Iness Hamdaoui,EN-NL | Xaveriuscollege, Borgerhout | 20 | 96 |
Bułgaria | Памела Калпакчиева,EN-BG | СУ „Христо Ботев”, Карнобат | 17 | 80 |
Czechy | Magdalena Ulmanová,EN-CZ | Gymnázium Praha 7, Praha | 21 | 92 |
Dania | Falke Lindegaard Hvidtfeldt,DE-DA | Rysensteen Gymnasium, Humlebæk | 14 | 60 |
Niemcy | Tomasz Raes,PL-DE | Auguste-Viktoria-Gymnasium Trier (Unesco project school), Trier | 95 | 369 |
Estonia | Kertu Reimal,EN-ET | Rapla Gümnaasium, Rapla | 7 | 31 |
Irlandia | Fionnán Ó Coisdealbha,EN-GA | Coláiste Chroí Mhuire, Galway | 13 | 58 |
Grecja | Άννα Παναγιωτάκη,EN-EL | 5ο Γενικό Λύκειο Ηρακλείου, Ηράκλειο | 21 | 99 |
Hiszpania | ElenaGómez Rodríguez,EN-ES | International School SEK-Ciudalcampo, San Sebastián de los Reyes | 59 | 277 |
Francja | Jeanne Fenet,EN-FR | Lycée Général et Technologique Evariste Galois, Sartrouville | 79 | 369 |
Chorwacja | Dominik Mihaljinec,EN-HR | Srednja škola Krapina, Krapina | 12 | 52 |
Włochy | Elisa Zuchelli,EN-IT | IIS Galileo Galilei, Crema | 76 | 358 |
Cypr | Ανδρέας Παναγιώτου,EL-EN | Λύκειο Κύκκου Πάφου, Πάφος | 6 | 30 |
Łotwa | Katrīna Pujate,EN-LV | Rīgas Centra humanitārā vidusskola, Riga | 8 | 31 |
Litwa | Gantas Norvilas Adomkus,EN-LT | Telšių Žemaitės gimnazijaTelšiai | 11 | 46 |
Luksemburg | Lena Kraus,EN-DE | Athénée de Luxembourg, Luxembourg | 6 | 30 |
Węgry | László Mátyás Kovács,EN-HU | Nyíregyházi Zrínyi Ilona Gimnázium és Kollégium, Nyíregyháza | 21 | 90 |
Malta | Amy Pullicino,EN-MT | De la salle sixth form, Birgu | 6 | 22 |
Holandia | Pieter Geerse,EN-NL | Emmauscollege, Rotterdam | 28 | 90 |
Austria | Clara Bonelli,FR-DE | Franziskus GYM Wels, Wels | 19 | 81 |
Polska | Rozalia Wróblewska,EN-PL | IX Liceum Ogólnokształcące im. Klementyny Hoffmanowej, Warszawa | 52 | 211 |
Portugalia | João Francisco Cardoso Fontes,EN-PT | Colégio de Nossa Senhora da Assunção, Anadia | 21 | 94 |
Rumunia | Matei Abălaru,EN-RO | Colegiul Național Mircea cel Bătrân, Constanța | 33 | 160 |
Słowenia | Helena Obid,EN-SL | Gimnazija Jurija Vege Idrija, Idrija | 8 | 35 |
Słowacja | Sára Mária Hollaarová,NL-SK | Cirkevné gymnázium Štefana Mišíka, Spišská Nová Ves | 14 | 63 |
Finlandia | Adele Kujansivu,EN-SV | Karleby svenska gymnasium, Karleby | 14 | 58 |
Szwecja | Ivar Lasses,EN-SV | Tumba gymnasium, Tumba | 20 | 74 |
RAZEM | 701 | 3056 |
* Liczba uczestniczących szkół z każdego kraju UE jest równa liczbie posłów tego kraju w Parlamencie Europejskim. Szkoły zostały wybrane losowo przez komputer.
Więcej informacji: