Superkomputer na kołach

Europejski sojusz na rzecz pojazdów połączonych i autonomicznych gromadzi kluczowe strony w całym łańcuchu wartości przemysłu motoryzacyjnego. 

Superkomputer na kołach

Przewodnicząca Ursula von der Leyen przewodniczyła w Brukseli trzeciemu dialogowi strategicznemu na temat przyszłości europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, skupiającemu europejski przemysł motoryzacyjny, partnerów społecznych i inne zainteresowane strony. Na posiedzeniu potwierdzono potrzebę szybkiego działania w celu wdrożenia planu działania na rzecz przemysłu motoryzacyjnego. Ponieważ technologia zmienia mobilność, a geopolityka zmienia globalną konkurencję, nie może być tak, jak zwykle.

Kluczowe dyskusje prowadzone pod przewodnictwem przewodniczącej Ursuli von der Leyen koncentrowały się m.in. na zapewnieniu Europie wiodącej pozycji w dziedzinie pojazdów elektrycznych, przyspieszeniu innowacji w zakresie pojazdów autonomicznych i podłączonych do internetu oraz wzmocnieniu europejskiego przemysłu produkcji baterii. Komisja chroni europejskie przedsiębiorstwa przed nieuczciwą konkurencją, poprawia dostęp do surowców krytycznych i wspiera pracowników poprzez przekwalifikowanie. 

Jeśli chodzi o innowacje, komisarze Ekaterina Zaharieva Apostolos Tzitzikostas podpisali protokół ustaleń z zainteresowanymi stronami w celu przyspieszenia badań i innowacji w sektorze motoryzacyjnym na szczeblu UE, aby do 2035 r. i w późniejszym okresie uczynić Europę liderem w dziedzinie zrównoważonej i inteligentnej mobilności. Protokół ustaleń łączy partnerstwo 2Zero (koncentrujące się na bezemisyjnym transporcie drogowym), partnerstwo CCAM (mobilność połączona, spółdzielcza i zautomatyzowana) oraz partnerstwo BATT4EU (innowacje w łańcuchu wartości baterii) z kluczowymi zainteresowanymi stronami i przedstawicielami przemysłu w celu zaspokojenia strategicznych potrzeb sektora motoryzacyjnego.

Kolejne dwa lata mają decydujące znaczenie dla uzyskania wiodącej pozycji technologicznej w dziedzinie pojazdów połączonych i autonomicznych. Wzmocniona współpraca i koordynacja priorytetów inwestycyjnych mają kluczowe znaczenie dla rozwoju europejskiego oprogramowania, sprzętu komputerowego, modeli sztucznej inteligencji i ekosystemów jazdy autonomicznej. Europejski Sojusz na rzecz Pojazdów Podłączonych do Sieci i Autonomicznych (ECAVA), zainicjowany podczas dialogu strategicznego, posłuży jako forum ustalania wspólnego programu dla przemysłu. Wiceprzewodnicząca wykonawcza Henna Virkkunen zwoła pierwsze posiedzenie pod koniec października, aby rozpocząć prace. 

Dialog umożliwił również europejskiemu przemysłowi motoryzacyjnemu, partnerom społecznym i innym kluczowym zainteresowanym stronom wniesienie wkładu w przyszłe inicjatywy Komisji, w tym przegląd rozporządzenia w sprawie norm emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych, wniosek w sprawie flot korporacyjnych, uproszczenie przepisów dotyczących samochodów osobowych, a także lekkich pojazdów użytkowych i ciężkich. Uczestnicy dokonali przeglądu realizacji planu działania rozpoczętego w marcu 2025 r. i ocenili postępy na drodze do dobrze prosperującego europejskiego przemysłu motoryzacyjnego i pomyślnego przejścia na czystą mobilność.  

Henna Virkkunen

Samochód przyszłości będzie superkomputerem na kołach, napędzanym elektryfikacją i sztuczną inteligencją. Europejski sojusz na rzecz pojazdów połączonych i autonomicznych, zainicjowany przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen, zgromadzi kluczowe zainteresowane strony w całym łańcuchu wartości przemysłu motoryzacyjnego. W ciągu najbliższych miesięcy zintensyfikujemy nasze wysiłki na rzecz wspierania ogólnounijnej współpracy w zakresie pojazdów definiowanych programowo, sprzętu komputerowego, modeli sztucznej inteligencji oraz opracowywania, pilotowania i testowania rozwiązań w zakresie jazdy autonomicznej oraz ich zatwierdzania przez organy regulacyjne. Z niecierpliwością czekam na rozpoczęcie naszej pracy pod koniec października. Henna Virkkunen, wiceprzewodnicząca wykonawcza do spraw suwerenności technologicznej, bezpieczeństwa i demokracji

Ekaterina Zachariewa

To pierwszy kamień milowy we wspieraniu europejskiego przemysłu motoryzacyjnego w utrzymaniu konkurencyjności, zrównoważonego rozwoju i suwerenności technologicznej. Łącząc publiczne i prywatne zainteresowane strony w zakresie ukierunkowanych, skutecznych działań w zakresie badań naukowych i innowacji, przyspieszymy przejście na bezemisyjną i zautomatyzowaną mobilność. Ekaterina Zachariewa, komisarz do spraw start-upów, badań i innowacji

Apostolos Tzitzikostas

Protokół ustaleń jest kolejnym ważnym krokiem we wdrażaniu planu działania na rzecz przemysłu motoryzacyjnego. Ściślejsza współpraca i lepsza koordynacja między partnerstwami przyspieszą kluczowe innowacje technologiczne i w zakresie usług na rzecz połączonej, zautomatyzowanej i bezemisyjnej mobilności, zapewniając, aby europejski przemysł motoryzacyjny pozostał w czołówce globalnej konkurencji. Apostolos Tzitzikostas, komisarz do spraw zrównoważonego transportu i turystyki

Kontekst 

Przewodnicząca Ursula von der Leyen zainicjowała w styczniu 2025 r. strategiczny dialog na temat przyszłości przemysłu motoryzacyjnego, aby zająć się głębokimi zmianami w sektorze motoryzacyjnym. Europejski przemysł motoryzacyjny stoi w obliczu szybko zmieniającego się środowiska z nowymi technologiami i zwiększoną konkurencją, a także niepewności geopolitycznej. Poprzednie dialogi z przewodniczącą Ursulą von der Leyen odbyły się 30 stycznia 2025 r. i 3 marca 2025 r. 

W dniu 5 marca 2025 r. Komisja wprowadziła plan działania oparty na dialogu strategicznym, w którym wyszczególniono konkretne działania mające na celu zapewnienie solidnego i zrównoważonego sektora motoryzacyjnego oraz pomoc w uwolnieniu jego innowacyjnej siły. Plan działania jest wynikiem pluralistycznego i opartego na współpracy procesu, który obejmował liczne dyskusje i zaangażowanie zainteresowanych stron zainicjowane w ramach dialogu strategicznego. W planie wykorzystano również spostrzeżenia z otwartych konsultacji publicznych na temat przyszłości europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, a także prace kilku grup roboczych pod przewodnictwem komisarzy ŠefčovičaHoekstraSéjournéVirkkunena, Mînzatu i Tzitzikostasa