Na morzu bezpieczniej
Przemówienie inauguracyjne wygłoszone zostało podczas konferencji na temat bezpieczeństwa statków pasażerskich w Brukseli, której gospodarzem była Komisja. Zapowiedziano przeprowadzenie konsultacji z zainteresowanymi stronami w sprawie działań priorytetowych.

Tragiczne wypadki, poczynając od Titanica, a kończąc na Estonii czy Costa Concordii, stawiają w centrum uwagi kwestię bezpieczeństwa statków. Z takich katastrof zawsze należy wyciągać wnioski. Nie czekamy jednak tylko, aż zdarzy się kolejny wypadek. Lekkomyślnością byłoby reagować dopiero po zdarzeniu. Przepisy UE dotyczące bezpieczeństwa statków są najbardziej rygorystyczne na świecie, co jest wynikiem procesu wprowadzania ciągłych usprawnień, środków proaktywnych i zapobiegawczych na rzecz podniesienia standardów w dziedzinie bezpieczeństwa morskiego – powiedział wiceprzewodniczący Siim Kallas.

Wiceprzewodniczący określił trójtorowe podejście do kwestii poprawy bezpieczeństwa statków pasażerskich w oparciu o:

1) promowanie środków podejmowanych dobrowolnie przez przedsiębiorstwa;

2) intensyfikację egzekwowania i wdrażania przepisów oraz;

3) środki prawne.

Wprawdzie Komisja rozpoczęła przegląd przepisów w 2010 r., jednak wnioski opierają się na ponad dwóch latach intensywnych prac nad kwestią bezpieczeństwa statków pasażerskich.