Międzynarodowa strategia cyfrowa

Przewiduje ona m.in. wzmocnienia zdolności Europy do obrony przed zagrożeniami cyfrowymi, przy jednoczesnym promowaniu innowacji technologicznych, w tym w ramach budowania silniejszego europejskiego sektora obronnego.

Międzynarodowa strategia cyfrowa

Komisja Europejska i Wysoki Przedstawiciel przedstawiają dziś wspólną wizję działań zewnętrznych UE w dziedzinie technologii cyfrowych.

Ponieważ rewolucja cyfrowa przekształca gospodarki i społeczeństwa w globalnym krajobrazie geopolitycznym, który jest trudniejszy niż kiedykolwiek wcześniej, nowa międzynarodowa strategia cyfrowa UE pokazuje, że UE jest stabilnym i wiarygodnym partnerem, otwartym na współpracę cyfrową z sojusznikami i partnerami.

Chociaż UE nie będzie szczędzić wysiłków na rzecz zwiększenia konkurencyjności w zakresie sztucznej inteligencji i innych kluczowych technologii w kraju, będzie również współpracować z partnerami w celu wspierania ich własnej transformacji cyfrowej. W strategii potwierdzono zobowiązanie UE do budowania globalnego ładu cyfrowego opartego na zasadach, zgodnie z jej podstawowymi wartościami.

Strategia ma następujące cele:

  • Aby rozszerzyć partnerstwa międzynarodowe, pogłębiając istniejące partnerstwa i dialogi cyfrowe, ustanawiając nowe partnerstwa i wspierając współpracę za pośrednictwem nowej sieci partnerstw cyfrowych, UE wzmocni swoją konkurencyjność technologiczną i bezpieczeństwo technologiczne, a także konkurencyjność i bezpieczeństwo swoich partnerów.
  • Wdrożenie unijnej oferty biznesowej w zakresie technologii poprzez połączenie unijnych inwestycji sektora prywatnego i publicznego w celu wsparcia transformacji cyfrowej krajów partnerskich, obejmującej takie elementy jak fabryki sztucznej inteligencji, inwestycje w bezpieczną i zaufaną łączność, cyfrową infrastrukturę publiczną, cyberbezpieczeństwo i inne.
  • Wzmocnienie globalnego zarządzania cyfrowego poprzez promowanie globalnego ładu cyfrowego opartego na zasadach, zgodnie z podstawowymi wartościami UE.

UE od dawna współpracuje z krajami na całym świecie w zakresie priorytetów cyfrowych, w szczególności za pośrednictwem rad ds. handlu i technologii, partnerstw cyfrowych i kilku dialogów cyfrowych i cyfrowych, a także umów o handlu cyfrowym. Współpraca z krajami partnerskimi rozwija się również m.in. w ramach strategii Global Gateway oraz za pośrednictwem nowych partnerstw w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony z sojusznikami.

Współpraca z krajami partnerskimi będzie się koncentrować na następujących obszarach priorytetowych:

  • Bezpieczna i zaufana infrastruktura cyfrowa, niezbędna do umożliwienia rozwoju w sektorach krytycznych, takich jak energetyka, transport, finanse i zdrowie.
  • Nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja, 5G/6G, półprzewodniki i technologie kwantowe.
  • Zarządzanie cyfrowe, które sprzyja spójności społecznej, chroni prawa człowieka i zasady demokracji.
  • Cyberbezpieczeństwo – wzmocnienie cyberobrony naszych krajów partnerskich jako bezpośrednia inwestycja w bezpieczeństwo własne UE.
  • Tożsamości cyfrowe i cyfrowa infrastruktura publiczna – w kierunku porozumień o wzajemnym uznawaniu z kluczowym partnerem, które mogą uprościć działalność transgraniczną i ułatwić mobilność obywateli.
  • Platformy internetowe będą nadal propagować ochronę dzieci w internecie, wolność słowa, demokrację i prywatność obywateli.
Henna Virkkunen

Kraje, które opanowały sztuczną inteligencję i zaawansowane technologie, nie tylko zyskują decydującą przewagę gospodarczą, ale także wzmacniają swoją obronę narodową i bezpieczeństwo narodowe. Chociaż UE nie będzie szczędzić wysiłków na rzecz zwiększenia swojej konkurencyjności w tych dziedzinach, będziemy również współpracować z partnerami, aby wspierać ich własną transformację cyfrową. Żaden kraj ani region nie jest w stanie samodzielnie przewodzić rewolucji technologicznej. Sztuczna inteligencja jest zbyt fundamentalna, aby przyszłość ludzkości mogła zostać zredukowana do poszukiwania supremacji wśród zaawansowanych mocy sztucznej inteligencji. W UE mamy do zaoferowania wiele wiedzy fachowej i rozwiązań oraz silną wolę polityczną, aby pobudzić innowacje technologiczne i bezpieczeństwo w UE oraz dla naszych sojuszników i partnerów. Dziś robimy decydujący krok naprzód we wzmacnianiu naszej obecnej współpracy i poszukiwaniu nowych partnerów. Henna Virkkunen, wiceprzewodnicząca wykonawcza do spraw suwerenności technologicznej, bezpieczeństwa i demokracji

Kaja Kallas

Europa ma ogromny potencjał, aby rozszerzyć swój geopolityczny zasięg w kwestiach cyfrowych, a dziś przedstawiamy jasną wizję, aby to zrobić. Jesteśmy gotowi do ściślejszej współpracy z partnerami w zakresie wspólnych wyzwań cyfrowych, przy jednoczesnym zachowaniu zaangażowania na rzecz indywidualnych praw i wolności, które mają zasadnicze znaczenie dla skutecznego globalnego zarządzania cyfrowego. Technologie cyfrowe mają również kluczowe znaczenie dla obronności. Widzimy to wszędzie, od sztucznej inteligencji na polu bitwy w Ukrainie po sponsorowane przez państwo cyberataki na państwa członkowskie UE. Nasza nowa strategia wzywa do wzmocnienia zdolności Europy do obrony przed zagrożeniami cyfrowymi, przy jednoczesnym promowaniu innowacji technologicznych, w tym w ramach budowania silniejszego europejskiego sektora obronnego. Kaja Kallas, wysoka przedstawicielka Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa oraz wiceprzewodnicząca Komisji

Kolejne kroki

Komisja i Wysoki Przedstawiciel przedstawią wnioski w serii wydarzeń bezpośrednio po ich przyjęciu, aby jak najszybciej rozpocząć realizację działań określonych we wspólnym komunikacie.

Kontekst

W kwietniu 2024 r. Rada Europejska podkreśliła potrzebę wzmocnienia wiodącej pozycji UE w globalnych sprawach cyfrowych, zwracając się do Komisji i Wysokiego Przedstawiciela o przygotowanie wspólnego komunikatu na ten temat.

8 maja Komisja ogłosiła publiczne zaproszenie do zgłaszania uwag w celu zebrania pomysłów na pomoc w kształtowaniu zewnętrznej polityki cyfrowej UE. Swoje poglądy podzieliło wiele różnych zainteresowanych stron, w tym przedsiębiorstwa technologiczne, stowarzyszenia handlowe, organy krajowe UE i państw trzecich, społeczeństwo obywatelskie, organizacje pozarządowe, środowisko akademickie i obywatele.

Więcej informacji