Cel: rynek cyfrowy UE

W piątek 13 maja Andrus Ansip spotkał się z minister cyfryzacji Anną Streżyńską oraz wicepremierem i ministrem rozwoju Mateuszem Morawieckim. O perspektywach rozwoju rynku cyfrowego rozmawiał w Sejmie z członkami połączonych komisji: Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii oraz ds. Unii Europejskiej.

Musimy stworzyć w Unii Europejskiej jednolity rynek cyfrowy. Cyfrowa rzeczywistość staje sie coraz bardziej elementem gospodarki europejskiej – przekonywał parlamentarzystów. KE opracowała strategię dotyczącą rozwoju jednolitego rynku cyfrowego i na jej podstawie przedstawiła propozycje nowych regulacji. Kluczowe zapisy dotyczą m.in. reguł sprzedaży online, zarówno treści cyfrowych jak i towarów. – W tej chwili mamy 28 różnicy systemów, które regulują sprzedaż w internecie. A chcielibyśmy mieć dwa – jeden dotyczący dóbr fizycznych i drugi dóbr cyfrowych.

Kolejne wyzwanie to przenoszenie treści, co ma kolosalne znaczenie pod kątem przestrzegania praw autorskich. – Obecnie 35 proc. osób w UE przynajmniej 10 dni w roku przebywa w innym państwie członkowskim. Chcą mieć dostęp w każdym kraju UE do treści, które zakupiły zgodnie z prawem w swoim własnym kraju. W tej chwili tak nie jest – mówił Ansip.

Komisarz przypomniał, że od 15 czerwca 2017 r. nie będzie już opłat roamingowych w UE, a wówczas konsumenci będą częściej korzystać ze swoich urządzeń mobilnych podczas podróży po Europie. – Jeśli nie damy im możliwość odtwarzania zgodnie z prawem treści, które kupili w innym kraju, popychamy ich do tego, żeby korzystali z innych metod, jak np. torrenty. Tak nie powinno być, bo wtedy właściciele praw autorskich nie dostaną tego, co im się należy.

Ostatnim punktem wizyty komisarza w Polsce była dyskusja w Konfederacji Lewiatan z przedstawicielami biznesu na temat likwidowania barier w handlu internetowym.